Wat betekent een interventie?
Een interventie. Dat klinkt erger dan het is. Sterker nog: een interventie is iets positiefs. Een interventie kan elke actie zijn die eraan kan bijdragen dat een probleem op het werk wordt opgelost. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat er gerichte acties worden ondernomen om de werkomstandigheden, werkprocessen of de samenwerking binnen een team te verbeteren.
Het doel hiervan is om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en de tevredenheid van de medewerkers te vergroten.
Wanneer gebruik je een interventie?
Het aantal problemen waarvoor een interventie kan worden ingezet is divers. De redenen waarvoor een interventie nuttig kan zijn, zijn ook afhankelijk van de taken die iemand in een organisatie heeft.
Het kan gaan om problemen bij:
Hoe ziet een interventie eruit?
Hoe een interventie eruitziet is afhankelijk van het probleem waarmee je aan de slag gaat. Is het een interventie voor de individuele zorgmedewerker, voor het team of voor de hele organisatie? Dat kan uitmaken. Ook kan het doel van een interventie anders zijn per persoon of team binnen een organisatie.
Een aantal voorbeelden:
Is een interventie nodig?
Zie je in je dagelijks werk dat er iets moet veranderen? Wacht dan niet tot een leidinggevende in actie komt.
Er zijn verschillende mogelijkheden om tot verbetering te komen. Eén op één met een leidinggevende of samen met je team. Vraag ernaar. Durf voor jezelf op te komen als team. Vind de momenten om met elkaar in gesprek te gaan en neem de tijd voor bijvoorbeeld een workshop van enkele uren.
De inzichten die dit oplevert, zorgen ervoor dat mensen elkaar beter leren kennen en begrijpen, waardoor ze samen meer dingen oppakken.