Tip van een deskundige - Wat is flow en hoe creëer je dat?

10 maanden geleden

Herken jij het gevoel dat je helemaal opgaat in je werk, omdat de taken uitdagend zijn en jij deze met al jouw capaciteiten precies onder controle hebt? Hierdoor vliegt de tijd en handel je moeiteloos, zonder afleiding, de ene na de andere taak af. Zo wil je altijd wel werken, dat kan! Deze manier van lekker werken is maakbaar en heeft een naam: Flow!

Daar wilde de gelukszusters meer van weten, dus gingen ze op onderzoek uit. Ze spraken met Klaas-Jan Reincke, auteur van het boek 'Flow in je werk'. Bij werkdesignlab VIIVIC ontwikkelt hij manieren die mensen kunnen gebruiken om vervelend, saai of stressvol werk tot een betere ervaring te maken. 'Vind je een taak niet leuk, dan komt dit altijd door een combinatie van de inhoud van de taak zelf én van de manier waarop jij naar de taak kijkt en ermee omgaat,' zegt Klaas-Jan. Ook vertelt hij hoe je actief kunt organiseren dat je flow ervaart. 

Voorbeeld:
Een dame die elke dag het eten rondbrengt op de verschillende afdelingen van het verzorgingshuis, kan niet zelf bepalen bij wie ze langs gaat, op welke tijd en wat er op het menu staat. Ze geeft haar werk een extra boost door te doen alsof ze een ober is: ‘Goedemorgen meneer van de Broek: vandaag staat er zalm op het menu, máár onze chef heeft ook een knapperig gebakken speklapje voor u klaar liggen. Een speklapje? Kom ik zo brengen! En wat had u daar graag bij willen drinken?' Hierdoor reageren de cliënten ook anders op haar, ze glimlachen eerder, spelen het spel mee of maken een grapje terug. 

  1. Kies je richting !
    Kies een doel waar je je aandacht op wilt richten, dat je belangrijk vindt en waarvan je weet hoe en wanneer je dat voor elkaar kunt krijgen. Een doel waar je helemaal achter staat, waarbij je het gevoel hebt dat het ertoe doet werkt als een magneet op je geestelijke energie. Het zorgt ervoor dat je je kunt concentreren en je doorzettingsvermogen toont om de gekozen activiteit ook echt af te ronden.

  2. Maak zelf je keuzes!
    Bepaal zoveel mogelijk zelf wat je precies doet, hoe je het uitvoert, in welke volgorde en in welk tempo.

  3. Zoek uitdaging!
    Zorg ervoor dat je activiteit zo moeilijk is dat je er wel echt je koppie bij moet houden, maar makkelijk genoeg om het tot een goed einde te brengen. Als je dingen op de automatische piloot kunt doen, ervaar je je werk al snel dis saai. Maar ben je net nieuw op de groep en krijg jij de verantwoordelijkheid voor de moeilijkste cliënt meteen op je bordje? Dan is de uitdaging te groot en levert dit stress op.

  4. Check feedback!
    Zorg dat je in de gaten houdt hoe goed het uitvoeren van je taak gaat. Je wilt weten of je qua tijd nog op schema ligt en of de kwaliteit die je levert hoog genoeg is. 

    Door hier bewust naar te kijken, merk je eerder succes op en dat werkt weer goed voor de motivatie. 

Bron: het 12 maanden programma van Gelukzusters met Vivic