De tijd dat cliënten alles maar over zich heen lieten komen, ligt achter ons. De meeste cliënten willen meebeslissen over de zorg en ondersteuning die ze krijgen. Ze maken hun wensen vaker kenbaar en durven hun mening te geven. Ook als het gaat om de zorg. Dat is goed. Want hun mening doet ertoe.
Cliënten laten meebeslissen over de zorg en ondersteuning die ze krijgen, heeft namelijk alleen maar voordelen.
Maar hoe pak je het aan? Volg het stappenplan Samen Beslissen.
Bereid je goed voor voordat je met een cliënt in gesprek gaat.
Zorg dat je op de hoogte bent van de voorgeschiedenis, de gezondheidsproblemen en eerdere afspraken.
Praat over wat de cliënt belangrijk vindt in het leven.
Wat is belangrijk voor hem, hoe ziet zijn dag eruit en waar wordt hij blij van?
Bespreek met je cliënt welke keuzes er zijn voor zorg en ondersteuning.
Wat vind je cliënt het belangrijkst, welke wensen heeft hij, wat wil hij bereiken en wat zou hem daarbij kunnen helpen?
Bepaal op basis hiervan een doel.
Ga na wat de mogelijkheden zijn om het doel te bereiken.
Bespreek de voor- en nadelen van elke mogelijkheid. Zoek samen met je cliënt naar zijn voorkeuren.
Kijk of je cliënt een besluit kan nemen. Misschien zijn er nog vragen, is er meer tijd nodig of wil hij eerst anderen raadplegen?
Formuleer samen het besluit en schrijf dit op.
Leg ook vast welke stappen nog moeten worden ondernomen en door wie.
Bespreek met je cliënt of het besluit goed is genomen.
Is hij niet tevreden met de beslissing? Ga dan terug naar een eerdere stap.
Is de cliënt er wel gelukkig mee, stel dan een plan op dat aansluit bij het besluit.
Maak ten slotte een vervolgafspraak.
Bron: Zorg voor beter