Beter omgaan met stress, hoe pak ik dat aan?

11 maanden geleden
463
0
0

Iedereen ervaart wel eens een beetje stress. Een beetje stress kan best nuttig zijn. Na de spannende situatie verdwijnt de spanning meestal vanzelf.
Soms duren spanningen te lang of levert iets te veel spanning op. Dan kan dat het gevoel opleveren dat je steeds gestrest bent. Dat gaat vaak gepaard met vermoeidheid, snelle en hevige emotionele reacties (om de kleinste dingen) en moeilijk in slaap vallen.

Hoe kun je omgaan met (langdurige) stress?

  • Zorg voor genoeg ontspanning
    Doe iedere dag iets wat je leuk vindt, zoals koken of in de tuin werken. Je kunt ook ontspanningsoefeningen doen. Deze oefeningen hoeven niet heel lang te duren.
    Kijk hier voor voorbeelden van oefeningen die je kunnen helpen.

  • Zorg voor regelmaat in je dag
    Ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Zorg voor activiteiten op de dag, zoals iets in huis schoonmaken. Maar plan niet te veel in.
    Probeer ook op dezelfde tijd te eten en sla geen maaltijden over.

  • Zorg goed voor jezelf.
    Beweeg veel, eet gezond, drink geen of weinig alcohol en slaap genoeg.

  • Praat hierover met iemand die u vertrouwt. Of schrijf gebeurtenissen, uw gedachten en gevoelens op papier.
    Praten of schrijven helpt om uw situatie te begrijpen. En beter met gebeurtenissen om te gaan. Ga je schrijven? Schrijf dan 1 keer per dag op waar u zich zorgen over maakt. Ga na het schrijven iets doen om te ontspannen, bijvoorbeeld een eind lopen.

  • Probeer niet alles tegelijk te veranderen
    Bedenk wat je het liefste zou willen verbeteren en wat je het meeste gaat helpen. Begin daarmee.
    Maak een plan om dat ook te gaan doen. Bespreek bijvoorbeeld een probleem op het werk. Zeg vaker ‘nee’ als iemand je vraagt iets te doen. En vraag om hulp.

Heb jij nog meer tips die kunnen helpen met het omgaan met stress? Deel ze hieronder!

Bron: Thuisarts.nl