De vrijwilliger is geen professional, maar heeft wel informatie nodig over de cliënt. Alleen dan kunnen ze hun werk goed uitvoeren. Houdt ze daarom op de hoogte van alles wat belangrijk kan zijn. Anderzijds kunnen zij hun kennis en ervaringen met jou delen. De vrijwilliger kent de cliënt en naasten op een andere manier dan jij. Zij ondernemen activiteiten met ze en hebben meer tijd voor een goed gesprek. Je kunt deze informatie dus ook goed benutten. Vraag daarom ook naar hun ervaringen.
Dit kan je zelf doen om vrijwilligers te informeren:
Meer weten over het WIFA-model, kijk hier.
Over ieder onderdeel van het WIA-model is een artikel met praktische tips op de website te vinden.
Heb je nog andere tips voor het samenwerken met vrijwilligers? Deel ze hieronder!
Bron: Zorg voor beter
Teamzorg Nijmegen past zich aan na snelle groei
Ontwikkeling
Samenwerken met collega’s
Werkplezier
Thuisteam Twente legt met Action Learning de regie bij medewerker
Ontwikkeling
Samenwerken met collega’s
Werkplezier
Zelfredzaamheid van jouw cliënt vergroten
Omgaan met technologie
Omgaan met cliënten
Goed in gesprek!
In gesprek met leidinggevenden
Ontwikkeling
Samenwerken met collega’s
In gesprek met cliënten
Ongewenst gedrag. Hoe is dit te voorkomen?
In gesprek met cliënten
Omgaan met cliënten