Tip van Marijke Boer van RST Zorgverleners - De medewerker op 1

1 maand geleden
143
0
0

3 tips om jezelf op de eerste plaats zetten 
Bij RST Zorgverleners staat niet langer de cliënt, maar de zorgprofessional op de eerste plaats. Zonder zorgmedewerkers kan immers ook de cliënt niet worden geholpen. RST doet dit met het project De medewerker op 1. Deze gedachte staat centraal bij elk besluit dat de organisatie neemt. Het moet zorgen voor meer werkplezier en een duurzame inzetbaarheid. Dit nieuwe beleid werkt twee kanten op. Ook de medewerker zelf kan een plan maken om het werk te verbeteren. Hoe dan? Deze medewerkers van RST hebben daar goede ideeën over. 

De challenge van Marijke Boer, wijkverpleegkundige. 
Wijkverpleegkundige Marijke Boer legde in het werkoverleg haar collega’s een vraag voor: wat heb je nodig om bij RST te kunnen en willen blijven werken? De teamleden konden hun antwoord op een briefje schrijven waarna Marijke ze verzamelde om er in een volgend werkoverleg op terug te komen. Veel collega’s bleken er een probleem mee te hebben dat ze vaak thuis aan het werk zijn, bijvoorbeeld om zich in te lezen voordat ze aan hun route begonnen. Hierop bedacht Marijke een challenge voor het team. Collega’s moesten proberen om gedurende minimaal twee diensten niet thuis alvast de rapportages te lezen, maar dit tijdens hun route te doen. En wat bleek? Het lukte de meesten binnen hun ingeplande tijd, terwijl werd gedacht dat ze dan met hun route zouden uitlopen. Collega’s gaven aan nu minder thuis met hun werk bezig te zijn. Eén collega zei zelfs dat ze nu haar wekker later zet als ze een ochtendroute heeft!  

Bekijk ook de tip van Annette den Boer en de tip van Cora van Liere.