Agressie. Hoe handel jij als het uit de hand loopt?

1 jaar geleden
835
1
0

Agressie op het werk. We zouden het graag voorkomen, maar een cliënt kan wel eens agressief worden. In zo’n geval is het noodzakelijk om zelf de regie te hebben en de situatie in de hand houden. Dat is in een gespannen situatie makkelijker gezegd dan gedaan. Drie tips om het hoofd koel te houden:

  • Gedachten sturen.
    Voorkom negatieve gedachten en blijf positief denken. Dus niet: “Het gaat helemaal mis; hij gaat me nu iets aan doen”. Maar: “Zijn boosheid is niet tegen mij persoonlijk gericht;, hij zal mij niet aanvallen”.
  • Bewust ademhalen.
    Laat de adem rustig, via je neus, je lichaam instromen. Voorkom ‘hoge’ ademhaling; gebruik de ruimte in je buik en ‘flanken’ (4 tellen in, even vasthouden en ontspannen in bijvoorbeeld 5 tellen uitademen).
  • Bewust je spieren ontspannen.
    Ontspan de spieren die je niet nodig hebt om te blijven staan of zitten. Plaatsen waar spanning zich vaak ‘vastzet’ zijn gezicht, nek, schouders, borst, billen en knieën. Om spanning los te laten, kan het helpen om even in beweging te komen; even gaan verzitten of verstaan. Een rustige zucht kan zowel je spierspanning als je ademhaling positief beïnvloeden. Pas daarbij wel op: een agressief persoon kan dit als negatief opvatten. En dat is nu net wat we willen voorkomen.

Bron: Blijfinzetbaar

Heb jij te maken (gehad) met agressie op het werk? Hoe ga je er mee om/ ben je er mee om gegaan? Deel je ervaringen hieronder!