In gesprek met een cliënt in de thuiszorg

1 jaar geleden
1081
2
0

Wie in de thuiszorg werkt, merkt het elke dag. Je bent heel erg druk, maar je cliënt is blij met je gezelschap.
Veel ouderen zijn eenzaam. Je kunt zelfs de enige zijn die ze op een dag spreken. Dus zoek een moment voor een gezellig praatje.
Vind je dat lastig? Met deze tips wordt het een goed gesprek:

  • Stel een algemene vraag om het gesprek te beginnen.
    Bijvoorbeeld: hoe was uw week? Zijn er nog bijzondere dingen gebeurd?

  • Vraag door, toon interesse en luister met aandacht.
    Bijvoorbeeld: Kunt u daar iets meer over vertellen?

  • Begrijp je iets niet? Wees dan eerlijk en vraag de cliënt het uit te leggen.
    Dat voorkomt misverstanden.

  • Geef de cliënt je volledige aandacht.
    Doe geen andere dingen terwijl je luistert en praat niet te veel over jezelf. Jij bent daar voor je cliënt die je een goed gevoel kunt geven.

  • Geef ouderen de tijd.
    Laat ze rustig hun verhaal vertellen en val ze niet in de rede. De cliënt zal het waarderen als je geduldig luistert.

  • Wees duidelijk.
    Je cliënt hoopt op een praatje, maar jij hebt niet veel tijd. Zeg dat voordat je een gesprek begint. Dat voorkomt teleurstelling.


Heb jij nog tips voor collega's in de thuiszorg? Deel hieronder je tips!

Bron: Aetheon