In gesprek met een cliënt met dementie

1 jaar geleden
1232
1
0

Wie een gesprek voert met een dementerende cliënt, zal met veel dingen rekening moeten houden. Hun hersenen kunnen informatie immers niet meer goed verwerken. Hierdoor wordt hun geheugen slechter en hebben zij moeite met concentratie, denken en taal. Het kan lastig zijn om te bedenken hoe je dit aanpakt.

De Praktische handreiking voor communicatie met mensen met dementie biedt uitkomst.
Enkele tips:

  • Leg contact met aandacht. Maak oogcontact, let op je mimiek en wees toegankelijk en vriendelijk. Ook al begrijpt iemand met dementie soms niet helemaal wat er gebeurt, de emotionele lading die aan een gesprek hangt voelt en ziet iemand met dementie wel.

  • Maak jezelf bekend. Benader de persoon met dementie binnen zijn of haar gezichtsveld. Noem de persoon met dementie bij de naam, die hij of zij prettig vindt. Stel jezelf voor en vertel wat je komt doen. Ook als je die persoon al kent, kan het zijn dat hij/zij jou even niet herkent. Op deze manier leg je verbinding met de persoon met dementie en geef je hem of haar het gevoel erbij te horen.

  • Houd het simpel. Doe één ding/handeling tegelijk. Gebruik eenvoudige zinnen. Praat over één onderwerp. Vraag één ding tegelijk. Kondig één activiteit per keer aan. Houd het tempo laag, kijk of je boodschap is overgekomen en geef de persoon met dementie de tijd om te reageren. Gebruik ja/nee of keuze vragen in plaats van open einde vragen.

  • Houd rekening met de fysieke omgeving. Verschillende factoren in de omgeving kunnen van invloed zijn op iemand met dementie. Te veel prikkels kunnen leiden tot overprikkeling. Zeker wanneer je met iemand met dementie wilt communiceren kan dit belastend zijn. Vermijd bijvoorbeeld storende achtergrondgeluiden, als radio en tv of een ander gesprek wat tegelijk plaatsvindt.

  • Let op iemands reactie en benoem gevoelens. Let op hoe iemand reageert en ga daarop in. Benoem de gevoelens die je bij iemand ziet of hoort (blijdschap, boosheid, verdriet, angst) en beaam verdriet of boosheid, het mag er gewoon zijn. Ontken of negeer ze niet. Hierdoor voelt iemand zich erkend, wat een veilig gevoel geeft.

Heb je nog meer tips voor collega's die werken met cliënten met dementie? Deel ze hieronder!