In gesprek over digitale zorg

1 jaar geleden
1151
1
0

De zorg is mensenwerk, maar voor sommige mensen kan digitale zorg passend zijn.
De campagne #zokanhetook roept medewerkers in de wijkverpleging op om met hun cliënten te praten over digitale zorg. Ook de cliënt zelf en de mantelzorgen kunnen nadenken of deze vorm van zorg geschikt is.

Enkele voorbeelden van digitale zorg:

  • Thuismeten
    Door zelf thuis bijvoorbeeld hartslag of bloeddruk te meten, krijgt de cliënt meer inzicht in de eigen gezondheid. Dat scheelt weer een bezoek aan het ziekenhuis.

  • Medicijndispenser
    Een medicijndispenser zorgt ervoor dat de cliënt medicijnen op tijd neemt. In de juiste hoeveelheid. Zonder te moeten wachten op de wijkverpleging. Dat geeft vrijheid.

  • Leefstijlmonitoring
    Met leefstijlmonitoring merken sensoren in huis bewegingen op. Bijvoorbeeld als iemand de koelkast minder vaak gebruikt. Of ’s nachts uit bed gaat. Hierdoor kan de zorg beter worden afgestemd op wat nodig is. Als het nodig is kan worden ingegrepen.

Digitale zorg zal niet voor elke cliënt mogelijk zijn. De campagne #thuiskanhetook informeert mensen over de mogelijkheden. Met behulp van een toolkit kan je cliënten hier uitleg over geven. De materialen in de toolkit zijn te gebruiken om onderwerpen als beeldbellen, appen en thuismeten onder de aandacht te brengen bij jouw patiënten of cliënten.

Kijk hier voor de toolkit