Ongewenst gedrag. Hoe ga je ermee om?

1 jaar geleden
1002
1
0

Als een cliënt een probleem heeft, dat uit dit zich vaak in ongewenst gedrag. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de cliënt zich beter voelt, maar het is belangrijk dat we daarbij ook aan onszelf blijven denken. Voor de cliënt, en voor jezelf. Maar hoe ga je om met ongewenst gedrag:

  • Weet wat je aankunt
    Weet wat ongewenst gedrag met jou doet. Wat kan je zelf aan en wanneer is hulp van een collega nodig?
  • Bewaak je grenzen
    Voel je onmacht of onvermogen? Ga hier dan zorgvuldig mee om. Geef je eigen grenzen aan, zeg ‘nee’ en biedt een alternatief aan de cliënt.
  • Houd contact
    Houd contact met de cliënt en behandel deze rechtvaardig.
  • Schat risico’s in
    Signaleer op tijd of er sprake is van gevaar voor jezelf, je collega’s, de groep en/of de cliënt.
  • Reageer adequaat en passend
    Ken de verschillende vormen van ongewenst gedrag en weet hoe je hier adequaat en passend op reageert (toepassen van de-escalerende methodes en interventies).
  • Pas geleerde technieken en vaardigheden toe
    Pas persoonlijke veiligheidstechnieken en/of fysieke vaardigheden toe om de veiligheid voor jezelf, de cliënt en omgeving te waarborgen. Vraag om scholing als je dit niet (zo goed) kunt of nog niet geleerd hebt.
  • Blijf professioneel
    Behoud bij escalatie het overzicht. Blijf rustig, handel accuraat en doelgericht.
  • Zoek oplossingen
    Zoek bij oplopende spanningen oplossingen. Wanneer je die zelf niet ziet, roep dan op tijd je collega’s erbij. Alarmeer ze bij nood zodat je er niet alleen voor staat.
  • Niet meer veilig? Sla alarm
    Lukt het niet meer om te zorgen voor je eigen veiligheid en een veilige omgeving? Sla dan alarm met een alarmknop of bel de politie.

Bron: Arbocatalogus

Heb jij praktische tips om ongewenst gedrag door een cliënt te voorkomen? Deel ze hieronder!