Proactieve zorgplanning betekent dat we vooruitdenken over de zorg die cliënten in de toekomst nodig hebben en hun wensen hierover. Die zorg moeten we op tijd plannen en organiseren zodat deze aansluit op wat de cliënt wil. Dus vóórdat er iets gebeurt en niet als er een crisissituatie ontstaat waarin de cliënt niet meer kan aangeven wat zijn wensen zijn. Om de zorg te laten aansluiten op de wens van de cliënt, is het beter om daar tijdig over te praten. Beter te vroeg dan te laat. Zo kan later onduidelijkheid worden voorkomen en direct de zorg worden geboden die de cliënt wenst.
Een voorbeeld uit de praktijk
Een cliënt op leeftijd in een verpleeghuis heeft verschillende gezondheidsproblemen. Hij wordt dement en heeft eerder een herseninfarct gehad. Hij weet echter heel goed wat hij wil en vooral wat hij niet wil. Hij wil beslist niet opnieuw in het ziekenhuis terecht komen. Als hij op een avond ten val komt en zijn heup en zijn gebit breekt, is hij niet meer in staat om te zeggen wat hij wil. Hij wordt dus naar het ziekenhuis gebracht. Hier komt hij uiteindelijk te overlijden. Met een goede preventieve zorgplanning had dit kunnen worden voorkomen. Dan was meneer behandeld zoals hij dat zelf had gewild.
Bron: V&VN
Zelfredzaamheid van jouw cliënt vergroten
Omgaan met technologie
Omgaan met cliënten
Goed in gesprek!
In gesprek met leidinggevenden
Ontwikkeling
Samenwerken met collega’s
In gesprek met cliënten
Ongewenst gedrag. Hoe is dit te voorkomen?
In gesprek met cliënten
Omgaan met cliënten
Reablement in drie stappen
Ontwikkeling
Werkplezier
Omgaan met cliënten
Omgaan met probleemgedrag bij kwetsbare ouderen en chronisch zieken
Elke dag gezond aan het werk
Ontwikkeling
In gesprek met cliënten
Omgaan met cliënten