Een cliënt in de thuiszorg is vaak prima in staat om te zeggen waar hij behoefte aan heeft. Om hier achter te komen, ga je in gesprek met elkaar. Zo kom je samen tot een beslissing.
Is het een ingewikkelde situatie? Volg dan het stappenplan Samen Beslissen.
Bereid je goed voor voordat je met een cliënt in gesprek gaat.
Zorg dat je op de hoogte bent van de voorgeschiedenis, de gezondheidsproblemen en eerdere afspraken.
Praat over wat de cliënt belangrijk vindt in het leven.
Wat is belangrijk voor hem, hoe ziet zijn dag eruit en waar wordt hij blij van?
Bespreek met je cliënt welke keuzes er zijn voor zorg en ondersteuning.
Wat vind je cliënt het belangrijkst, welke wensen heeft hij, wat wil hij bereiken en wat zou hem daarbij kunnen helpen?
Bepaal op basis hiervan een doel.
Ga na wat de mogelijkheden zijn om het doel te bereiken.
Bespreek de voor- en nadelen van elke mogelijkheid. Zoek samen met je cliënt naar zijn voorkeuren.
Kijk of je cliënt een besluit kan nemen. Misschien zijn er nog vragen, is er meer tijd nodig of wil hij eerst anderen raadplegen?
Formuleer samen het besluit en schrijf dit op.
Leg ook vast welke stappen nog moeten worden ondernomen en door wie.
Bespreek met je cliënt of het besluit goed is genomen.
Is hij niet tevreden met de beslissing? Ga dan terug naar een eerdere stap.
Is de cliënt er wel gelukkig mee, stel dan een plan op dat aansluit bij het besluit.
Maak ten slotte een vervolgafspraak.
Bron: Zorg voor beter
Zelfredzaamheid van jouw cliënt vergroten
Omgaan met technologie
Omgaan met cliënten
Goed in gesprek!
In gesprek met leidinggevenden
Ontwikkeling
Samenwerken met collega’s
In gesprek met cliënten
Ongewenst gedrag. Hoe is dit te voorkomen?
In gesprek met cliënten
Omgaan met cliënten
Omgaan met probleemgedrag bij kwetsbare ouderen en chronisch zieken
Elke dag gezond aan het werk
Ontwikkeling
In gesprek met cliënten
Omgaan met cliënten
Wat zijn de mogelijkheden van digitale hulpmiddelen in de zorg?
Elke dag gezond aan het werk
Omgaan met technologie
Ontwikkeling
Werkplezier
In gesprek met cliënten
Omgaan met cliënten