Werkdruk. Doe er wat aan!

1 jaar geleden
1009
1
0

Werkdruk. Het is een veel voorkomend probleem. Eén op de drie werknemers heeft er mee te maken. Dat is slecht nieuws.

Wanneer je te lang last hebt van een hoge werkdruk, dan kan dit werkstress veroorzaken. Klachten als hoofdpijn, vermoeidheid, een burn-out en langdurig ziekteverzuim kunnen hiervan het gevolg zijn.
Om dit te voorkomen, moet een hoge werkdruk worden vermeden.

Dit zijn mogelijke oorzaken van een hoge werkdruk:

  • De inhoud van het werk
    • Je krijgt te weinig tijd voor het uitvoeren van opdrachten en/of taken.
    • Doordat je te veel taken krijgt, is het niet mogelijk om je werk binnen de tijd af te krijgen.
    • De taken sluiten niet aan op jouw ervaring of opleidingsniveau.
    • Je hebt te maken met (te) zware verantwoordelijkheden.
    • De situatie op je werk is (een lange tijd) hectisch.
    • Je hebt te weinig inspraak in hoe je het werk uitvoert.
    • Er is onduidelijkheid over wat er van je wordt verwacht.
  • De omstandigheden op het werk als gevolg van een hoge werkdruk
    • Er is onduidelijkheid over het toekomstperspectief van jouw functie.
    • Je krijgt te weinig steun van collega's en/of je leidinggevende.
    • Je hebt een conflict met je leidinggevende of collega.
    • Weinig kunnen pauzeren tussen het werken door.
    • Moeilijk of geen verlof kunnen opnemen.
    • Pesten, intimidatie en discriminatie op de werkvloer.
  • Persoonlijke omstandigheden als oorzaak van werkdruk
    • Je vindt het moeilijk om ‘nee’ te zeggen tegen verzoeken van leidinggevende of collega’s.
    • Je bent (te) perfectionistisch in de taken die je uitvoert.
    • Er spelen privéproblemen die veel van jouw tijd en aandacht opeisen en je krijgt geen ruimte om (zorg- of calamiteiten) verlof op te nemen.

Veel oorzaken van een hoge werkdruk heb je niet zelf in de hand, maar je kunt er wel iets aan doen. Ga met je leidinggevende in gesprek over de hoge werkdruk.
Zo voorkom je vervelende situaties voor jezelf, de werkgever en de cliënten.

Bron: FNV